Hoe snel kan een elektrische bus volledig opladen?

Sinds het begin van de vorige eeuw hebben persoonlijke voertuigen grotendeels op verbrandingsmotoren gedraaid. De laatste 15 jaar is hier echter veel verandering in gekomen. Dankzij innovatieve technologieën rijden er tegenwoordig veel hybride- en elektrische voertuigen rond. In de toekomst zullen dit er nog meer worden, voornamelijk dankzij strengere milieuwetgeving. Voor veel vakmensen is het dan ook steeds vaker een interessantere optie om voor een elektrische bus te kiezen. Maar hoe snel kan een elektrische bus volledig opladen? En wat is het gemiddeld bereik van deze bussen? In dit artikel gaan we dieper in op deze belangrijke vragen.
Voor- en nadelen elektrische bussen
Wanneer je de aanschaf van een elektrische bus gaat overwegen, zijn er enkele factoren waar je rekening mee moet houden. Vraag jezelf goed af of een elektrische bus voor jou of jouw bedrijf een goede uitkomst kan bieden. Zo zijn er enkele voor- en nadelen met betrekking tot het rijden van een elektrisch voertuig. Een groot voordeel zijn de brandstofkosten of in dit geval de energiekosten. Het opladen van een accu kost namelijk een fractie van de prijs van fossiele brandstoffen. Overweeg dus goed wat voor jou het beste is. Wellicht is een bestelbus reserveren in eerste instantie een betere optie. Zo kun je alvast kennismaken met een elektrische bus en bij jezelf te rade gaan of het iets voor jou is. Maar hoe snel kan een elektrische bus volledig opladen? Hieronder lees je er meer over.
Laadvermogen
De eerste factor van elektrische voortuigen is het laadvermogen. Dit heeft zowel betrekking op het laadvermogen van de auto als het laadvermogen van de laadpaal. Er kan geen eenduidig antwoord gegeven worden op het gemiddeld laadvermogen van elektrische bussen. Zo verschilt het soort accupakket en de batterijcapaciteit in een voertuig, de snelheid van het laden. Laat je dus goed informeren bij een dealer welke categorieën bussen er allemaal zijn. Op basis hiervan kun je afstemmen wat jouw bedrijf nodig heeft. Houd er trouwens ook rekening mee dat elektrische bussen zwaarder zijn dan dieselbussen vanwege de zware accupakketten. Dit kan invloed hebben op de maximaal toegestane massa van het voertuig.

Normaal laden
Onder ‘normaal laden’ verstaan we meestal het opladen aan huis. Dit kan in principe via het normale stroomnetwerk van het huis. Dit zal echter niet relevant zijn voor het opladen van voertuigen, aangezien dit dagen kan duren. Daarentegen kun je tegenwoordig een laadpaal aan je huis laten monteren. Dit zijn vaak 11kW laadpalen, die een bus binnen enkele uren kan doen opladen. Afhankelijk van het bereik zal dit tussen de 5 en 7 uur duren. Ideaal dus voor ’s nachts opladen.
Snelladen
Tegenwoordig zie je ze steeds vaker verschijnen, de snellaadpalen. Voornamelijk bij tankstations, hotels en ook bij steeds meer bedrijven schieten ze als het ware uit de grond. Dit gebeurt allemaal om aan de vraag van toenemende elektrische voertuigen op de weg te kunnen voldoen.
Snellaadpalen zijn er in verschillende soorten. Zo zijn er AC-laders (wisselstroom), voornamelijk voor thuisgebruik. Waar er echter de meeste van zijn, zijn DC-laders, die werken op gelijkstroom. Deze variëren in vermogen tussen de 50kW en 250kW. Hoe hoger het aantal kW van een lader is, des te sneller de accu van jouw bus zal opladen. Ook heeft het soort batterijpakket in jouw voertuig invloed op de laadsnelheid. Zo zijn er voertuigen die in 30 minuten volledig opgeladen kunnen zijn, maar er zijn ook modellen waarbij dit 1 uur duurt.
Gemiddeld bereik
Vooral voor bedrijven is het de laatste jaren interessant geweest om elektrische voertuigen aan te schaffen voor hun wagenpark. Hierbij is het voor bedrijven belangrijk om het gemiddeld bereik van een voertuig goed te onderzoeken. Moeten er namelijk veel kilometers afgelegd worden? Dan kunnen ze het beste kiezen voor een bus met een groot gemiddeld bereik. Voor een lokaal bedrijf zal dit minder een rol spelen. De regel is vaak als volgt: hoe hoger het gemiddeld bereik is en hoe sneller een voertuig kan laden, hoe duurder deze zal zijn. Mocht je nog twijfelen tussen bepaalde type bussen, dan kun je het beste eerst een bestelbus reserveren en testrijden.

Percentage elektrische bussen
Van alle personenbussen die in Nederland rondrijden, zijn er in 2025 ongeveer 20 tot 25 procent elektrisch. Dit is best een enorm aantal. Zeker als je bedenkt hoe kort geleden elektrische bussen pas hun intrede op de Nederlandse wegen hebben gemaakt. Het percentage is zelfs hoger voor bussen dan personenauto’s in Nederland. Daarvan zijn er ongeveer maar 15% elektrisch. Zo zie je toch dat veel bedrijven volledig of gedeeltelijk zijn overgestapt naar elektrisch.
De toekomst van elektrische voertuigen
Hoe ziet de toekomst eruit van elektrische voertuigen? Dat is momenteel nog lastig in te schatten. Het Klimaatakkoord in Nederland stelt dat in 2030 al het autoverkeer emissievrij moet zijn. Dit is een ambitieus plan, waarbij er nog veel werk verzet moet worden. Zeker nu de subsidies op elektrische voertuigen niet meer gelden Steeds meer mensen overwegen terug te gaan naar een hybride auto of een auto met verbrandingsmotor. Ook zal de overheid de infrastructuur nog beter moeten gaan aanpakken. Zeker op het gebied van het aantal laadpalen en de impact op het elektriciteitsnet. Al met al zal de overgang naar volledig elektrische voertuigen stap voor stap gaan. Hoe snel een elektrische bus volledig kan opladen, is dus van veel factoren afhankelijk. De tijd zal leren hoe we er over een aantal jaar voor staan.