Hoe snel kun je jouw merkidentiteit opbouwen?
Een goed merkidentiteit is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Een merkidentiteit is hetzelfde als je eigen identiteit, het is bij ieder persoon/bedrijf anders en onderscheidt jou. Waaraan denken andere mensen als ze aan jou of je bedrijf denken? Er zijn strategieën om dit proces sneller te laten gaan zonder dat er kwaliteit verloren gaat. In deze blog laten we je een aantal strategieën zien hoe je snel je merkidentiteit opbouwt.
Definieer je merk
Voordat je kunt beginnen met het opbouwen van een merkidentiteit, moet je eerst duidelijk op een rijtje hebben wat je merk vertegenwoordigt. Wat is je missie en visie? Wat zijn je kernwaarden? Wie is je doelgroep? Als je deze vragen kunt beantwoorden, ben je al een stap verder voor het sneller opbouwen van een merkidentiteit.
Ontwikkel een merkstrategie
Als je je merkwaarden hebt vastgesteld en goed begrijpt wie je doelgroep is, dan kun je een merkstrategie ontwikkelen.
Merkpositionering
Met merkpositionering wordt verwezen naar de plaats die je merk inneemt bij je doelgroep. Het gaat daarbij om hoe ze jou zien ten opzichte van de concurrenten. Wil je gezien als een goedkoop en snel merk, of juist een premium merk met veel luxe uitstraling.
Tone of voice
De tone of voice is de manier waarop je communiceert met je doelgroep. Dit kan op een humoristische manier, formeel of vriendelijk. Zorg ervoor dat je op een consistente manier blijft communiceren met je doelgroep.
Visuele identiteit
Het is belangrijk dat als een klant een logo of bepaalde kleuren ziet, ze jouw merk herkennen. Een simpel logo met toepasselijke kleuren kunnen de doorslag zijn.
Folders en visitekaartjes
Het drukken van folders en visitekaartjes is een belangrijk onderdeel voor het snel verkrijgen van een merkidentiteit. Als klanten snel contact met je willen opnemen, is een visitekaartje of folder heel handig. Een visitekaartje is bedoeld om snel contactgegevens te vinden. Een folder daarentegen kan ook daarvoor gebruikt worden, maar kan ook een verhaal vertellen, meer dus over je merkidentiteit!
Creëer consistente branding
Consistentie is van cruciaal belang voor een sterke merkidentiteit. Zowel online als offline moet je communicatie op een lijn zitten. Denk hierbij aan je merkwaarden, positionering en visuele identiteit bijvoorbeeld. Ook je website. Sociale media, marketingmaterialen en verpakkingsmaterialen voor je producten moet je in je achterhoofd houden.
Lees hier hoe je sneller viraal gaat op Social Media.
Vertel een verhaal
Een sterk verhaal kan een emotionele band met je doelgroep creëren en hiermee kun je je merkidentiteit versterken. Vertel je verhaal op een unieke en voor de doelgroep boeiende manier. Laat zien welke waarde een product zal toevoegen. Maak ook gebruik van storytelling en content om je merkidentiteit tot leven te brengen.
Meet en optimaliseer
Het opbouwen van een merkidentiteit is een langdurig proces en zal je niet binnen een dag klaar hebben. Hierbij is het natuurlijk om je voortgang te meten en optimaliseren. Er zijn genoeg tools om dit te meten, zoals Google Analytics en Brandwatch. Hopelijk zullen deze tips jou helpen om snel een merkidentiteit op te bouwen. Denk eraan dat het opbouwen van een merkidentiteit een proces is wat niet heel snel moet gebeuren, maar wat juist goed en kwalitatief moet gebeuren.